Activiteiten

Hoewel het werk en collecties van componist en auteur Carlos Micháns centraal staan in de doeleinden van Stichting Kaleidos, wil de Stichting ook als klein podium fungeren voor een ontmoeting tussen diverse disciplines, met nadruk op muziek en beeld. Cd-producties en andere projecten rondom het werk van Carlos Micháns worden ook door de Stichting gestimuleerd.

Huisconcerten - De kamermuziekconcerten worden gegeven op het adres van Stichting Kaleidos in Utrecht en zijn uitsluitend op uitnodiging bij te wonen. De concerten zijn in handen van erkende, professionele musici. Het repertoire bevat werken van alle periodes en in allerlei stijlen, vanaf de barok tot heden. Omdat Stichting Kaleidos niet over een vleugel of eigen toetsinstrument beschikt, bestaan de bezettingen meestal uit strijkers, harp en blazers, van solo tot maximaal vier spelers. De concerten worden aangeboden aan ca. 45 personen. Onder de musici die voor Stichting Kaleidos hebben opgetreden zijn: Lavinia Meijer (harp), Tjeerd Top (viool), Vaughan Schlepp (fortepiano), Nancy Braithwaite (klarinet), Trio42 (Remy van Kesteren, harp, Merel Vercammen, vl., Christiaan van der Weij, sax.), Utrecht String Quartet, Sirius Saxophone Quartet, Trio Ligno en Arno Bornkamp (sax.).

Lezingen - Stichting Kaleidos biedt de mogelijkheid aan deskundigen op het gebied van kunst, muziek, instrumentenbouw enz. om informele lezingen te houden die geïllustreerd worden met beeld en muziek. Zo gaf instrumenten- verzamelaar Henny de Bruin in februari 2012 een presentatie over een deel van zijn omvangrijke en unieke collectie gitaren uit de hele wereld. In december 2012 gaf Carlos Micháns een informele lezing over Argentijnse (klassieke) muziek, eerst in het Nederlands (bij Stichting Kaleidos, Utrecht) en daarna in het Spaans (Duinzichtkerk, Den Haag). Deze werd gegeven met steun van de Argentijnse Ambassade en de Spaanstalige Vereniging in Den Haag. In het volgende seizoen (2013) zal hij een lezing houden over aspecten van de Afrikaanse (volks-)kunst met nadruk op "het hoofd", met projecties en stukken uit zijn eigen collectie.

Tentoonstellingen - De uiteenlopende collecties van Stichting Kaleidos lenen zich uitstekend als illustratiemateriaal en voor zelfstandige tentoonstellingen op meerdere gebieden (zie collecties).

Buitenland - Sinds 2012 is Stichting Kaleidos ook in het buitenland actief, m.n. in Frankrijk, dankzij samenwerking met plaatselijke personen en instellingen die geïnteresseerd zijn in het medeorganiseren en ondersteunen van concerten (door voornamelijk Nederlandse musici) en (kunst-)tentoonstellingen. Zo werd in mei 2012 een concert gegeven door Nancy Braithwaite (kl.), Wineke van Lammeren (zang) en Vaughan Schlepp (fortepn.) in de kerk van Voisey (Haute-Marne), en heeft het "trio42" (Remy van Kesteren -harp, Merel Vercammen -vl. en Christiaan van der Weij -sax.) in juli van dit jaar voor twee concerten gezorgd in resp. Bourbonne-Les-Bains en Voisey (Haute-Marne). Voor 2013 staan al vijf concerten gepland, waarvan twee m.m.v. het "Sirius Saxophone Quartet" en het vokaalensemble "Cantabile" (Nederland) en drie door "Trio Fleuri": Marian van Dijk (orgel), Eeva Koskinen (viool) en Marguerite de Waal (altviool).

--------------------------

STICHTING KALEIDOS - Activiteiten 2017

I. Concerten en lezingen Nederland

1) 27 mei: Huisconcert door EEVA KOSKINEN (vl.) en MARGUERITE DE WAAL (va.) en presentatie van het nieuwe boek van Carlos Micháns, NIET ECHT OVER MUZIEK.

II. Activiteiten in  Frankrijk (Concerts Lamartine)

1) Mei:

a) Audiovisuele presentatie over Bernard de Clairvaux door Carlos Micháns (Le Clocheton, Bourbonne-les-Bains).

b) Twee concerten door DUO SCIRON (Christiaan van der Weij, saxofoon, en Herman Mussche, orgel) in Bourbonne-les-Bains en Darney.

2) Juni: Audiovisuele presentatie over Bernard de Clairvaux door Carlos Micháns (Le Clocheton, Bourbonne-les-Bains).

3) Juli:

b) Vier concerten door het ARTEX SAXOFOON KWARTET in Voisey, Bourbonne-les-Bains, Brevoines (Langres) en Bleurville.

4) Augustus:

b) Vier concerten door het SARASTRO STRING QUARTET (Zwitserland) in  Bourbonne-Les Bains, Voisey, Monthureux en Morizécourt.

5) September: Audiovisuele presentatie van CARLOS MICHÁNS in Le Clocheton (Bourbonne Les Bains), de kerk van Voisey en de kerk van Brevoines over "Le style Roman dans notre region" (in het kader van de "Journées du Patrimoine").